
[image: C:\Documents and Settings\mona\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.Outlook\TBB6W3S7\Logo-ONLINE-LARGE-WHITE.gif]










Written Comments of ARTICLE 19: Global Campaign for Free Expression



Concerning the Review of the Fifth Periodic Report of 

the REPUBLIC OF PERU



For consideration by the UN Human Rights Committee Country Task Force 
at its 105th session (9 - 27 July 2012), Geneva


June 2012














For more information contact:
Paula Martins, Director ARTICLE 19 Brazil and South America, at +55 11 3057 0071 or paula@article19.org or Barbora Bukovska, Senior Director for Law and Policy at barbora@article19.org 

Introduction

1. ARTICLE 19: Global Campaign for Free Expression (ARTICLE 19) respectfully submits this alternative report for the consideration of the Country Task Force of the UN Human Rights Committee (the Committee) at its 105th session in July 2012. The Task Force shall be examining the Fifth Periodic report of the Peruvian Government on the implementation of the International Covenant on Civil and Political Rights (the Covenant), which was submitted to the Committee in September 2011.[footnoteRef:2] [2:  The Fifth Periodic report is available at http://www2.ohchr.org/english/bodies/hrc/hrcs105.htm. ] 


2. ARTICLE 19 is an independent human rights organization that works around the world to protect and promote the right to freedom of expression and the right to freedom of information. It takes its name from Article 19 of the Universal Declaration of Human Rights. ARTICLE 19 monitors threats to freedom of expression in different regions of the world, as well as national and global trends and develops long-term strategies to address them and advocates for the implementation of the highest standards of freedom of expression, nationally and globally. We produce legal standards which strengthen media, public broadcasting, free expression and access to information, and promote these standards with regional and international inter-governmental organizations. We also produce legal analyses and critiques of national laws, including media laws and draft model laws to assist civil society organizations and governments in developing appropriate national standards of protection. Additionally, we advocate for legal and judicial change and undertake litigation in international and domestic courts on behalf of individuals or groups whose rights have been violated. ARTICLE 19 has offices in Brazil, Mexico, East and West Africa and Bangladesh as well as an international office in London. In Peru, ARTICLE 19 has been working in a close cooperation with a number of local partners on various freedom of expression issues. For example, already in 2002, ARTICLE 19 commented on the draft Freedom of Information law and in 2005, we published Time for Change (Epoca de Cambio), a report on promoting and protecting access to information and reproductive and sexual health rights in Peru. 

3. In this report, ARTICLE 19 does not undertake a comprehensive analysis of the compliance of the Peruvian Government with the Covenant. Given our expertise, this report is restricted to raising concerns about the failure of the Peruvian Government to fulfill its international obligations to protect the right to freedom of expression and freedom of information. 

4. ARTICLE 19 recognizes the existence of extensive Peruvian legislation guaranteeing freedom of expression, freedom of the press, and the right to access to information, highlighted in the Fifth Periodic Report. However, we respectfully submit that the Peruvian Government has failed to fully implement its obligations under Article 19 of the Covenant through the use of censorship and lack of media independence, the criminalization of defamation;  failure to protect journalists and human rights defenders from physical attacks and harassment and by failing to effectively prosecute those responsible for the attacks. Moreover, implementation of the right to information legislation has not been ineffective and the culture of secrecy still prevails in the country. These issues are discussed in more detail below.

5. ARTICLE 19 believes that the review of the Fifth Periodic report offers an opportunity to highlight some of the most significant issues related to freedom of expression and freedom of information in Peru. We welcome the opportunity for the Committee to utilize our report in analyzing the Government’s submissions and in recommending measures required to ensure the compliance with the Covenant in the future.


Discussion

Censorship and lack of media independence

6. ARTICLE 19 is concerned about the level of control that the Peruvian Government exercises over the media. The governmental control is mainly expressed through a normative framework which does not foster plurality and independence as well as close ties between politicians and media outlets. 

7. The telecommunications industry in Peru is regulated by the Supervisory Authority for Private Investment in Telecommunications (Organismo Supervisor de Inversión Privada en Telecomunicaciones, OSIPTEL) and the Ministry of Transportation and Communications (MTC). OSIPTEL was created in 1991 and is an independent regulatory body attached to the Office of the President of the Council of Ministers. OSIPTEL is responsible for regulation and standard-setting, remedies and penalties, and dispute settlement. In the past, OSIPTEL has gained international recognition for its work in defining the “Peru model” of telecommunications competition and for its technical competence. However, recently new entrants are increasingly concerned that OSIPTEL lacks the authority and independence to deal firmly with the dominant carrier (TdP) opposed to new competition. Also, even though the composition of its board is supposed to reflect pluralism including representatives of consumers and industries, half of its members are directly designated by the executive, a circumstance which seriously hampers its independence.[footnoteRef:3]  [3:  Decreto Legislativo N 702, from 5 November 1991.] 


8. OSIPTEL is not mandated to license broadcasters as this power has been retained by the MTC. According to the 2004 Radio and Television Law, the MTC is responsible for issuing radio and television broadcasting licenses. At the same time, the Law establishes that the awarding processes will be monitored by the Consejo Consultivo de Radio y Television (CCRT), that has a plural composition including industry, advertising, government, academic, consumers and journalist representatives. However, the role of the CCRT has been characterized as merely formal as it has been limited to awarding prizes, encouraging research and providing non-binding advice and monitoring. The CCRT lacks the mandate to be a principal actor in the momentous process of licensing broadcasters. Thus, the broadcasting licenses are, effectively, issued by the executive.[footnoteRef:4]  [4:  Ley 28278, Ley de Radio y Televisión,  from 23 June 2004.] 


9. The Radio and Television Law also regulates the conditions that have to be met to hold a license. In order to ensure plurality, the Law prohibits a person or other entity to hold more than 30% of television licenses or 20% of radio ones. The Law also stipulates that for the purpose of calculating the number of licenses held by an entity, two or more companies sharing a stakeholder will be considered as one entity. Since the Law does not qualify the percentage of shares that a stakeholder has to own to be considered in this provision, this could lead to abuses. For instance, if a company is applying for a license and it shares one shareholder with only one share with other independent television companies which together hold more than 30% of the available television licenses, the application can be rejected. The same goes for the possibility of rejecting a license application if a stakeholder, without taking into account the percentage of shares, has been condemned to a prison sentence of more than 4 years of duration. 

10. The Radio and Television Law further provides that only Peruvian nationals or companies registered in Peru are able to hold broadcasting licenses. Foreigners or companies registered abroad can only own 40% of the shares of a licensee company in Peru. The Law also requires that foreign nationals and foreign companies also own participation in broadcasting companies in their countries of origin. This restriction can seriously impair the pluralism that international broadcasting companies can offer. Furthermore, it does not take into account the situation of foreigners which could have been residing in Peru for a long time. Moreover, Peru has already used a similar provision in the previous legislation to interfere with freedom of expression. In 1997 Ivcher Bronstein was deprived of his Peruvian citizenship and thus, lost his control of the television station Canal 2. In 2001 The Inter-American Court of Human Rights found that the revoking of Bronstein’s nationality had been a means to silence the television station which was critical to the Government. [footnoteRef:5]  [5:  Inter-American Court of Human Rights, Caso Ivcher Bronstein v. Perú, 6 February 2001; available at: http://www.corteidh.or.cr/docs/casos/articulos/Seriec_74_esp.pdf.] 


11. The regulatory framework of telecommunications in Peru has resulted in an excessive control of the Government over the media and has led to politicization of media regulation. The following examples can be used to demonstrate this trend: 

· On 10 September 2008, MTC tried to interfere with the broadcasting of the provincial radio station Radio Uno, claiming that the station’s license had expired.[footnoteRef:6] MTC employees broke into the premises of the station in the city of Tacna using crowbars to force the door open. Once inside, they forced their way to the broadcasting booth where they demanded the radio journalists to immediately end their programming. The intervention was only aborted after 400 local residents spontaneously turned up to support the station. The Radio Uno director, Fernando Rondinel, commented that at the time of the incident, the station had already submitted an application to the MTC for the renewal of the license. He also stated that the Government had already been exerting pressure on the station’s directors in an attempt to make them stop their critical journalism. [6:  ‘MTC irrumpe con pata de cabra en Radio Uno’, Con Nuestro Peru, 10 September 2008; available at: http://connuestroperu.com/index.php?option=com_content&task=view&id=2935.] 


· In June 2009, following violent struggles near the town of Bagua between awajún indigenous protesters opposing commercial development in the Amazon and security forces, Bagua’s local community radio station, La Voz, was closed down. La Voz had been outspoken in reporting the events in Bagua, and during the protests it had broadcast live, warning listeners of action by the security forces and keeping families in touch with each other. The Government originally shut off the electricity at the station, alleging that it had been inciting indigenous people to kill the police. However, when it emerged that the signals from La Voz did not reach the areas where violence occurred, and that the director of the station, Carlos Flores Borja offered the recordings of the broadcast of the day of the incidents to show there was no incitement to violence, the Government revoked the station’s license for administrative and technical reasons. The MTC argued that La Voz was using a frequency without authorization and that its broadcast equipment did not meet the technical requirements[footnoteRef:7] - despite the fact that the station had been awarded a 10-year license in 2007. The decision to revoke La Voz’s license was conspicuously taken three days after the violent incidents that took place in Bagua.[footnoteRef:8] La Voz was only allowed to broadcast again in August 2010 after 14 months off-the-air.[footnoteRef:9]  However, the harassment against the station continued as in January 2011, the owner of La Voz, Aurora Doraliza Burgos de Flores, was charged with “aggravated theft of the radio spectrum”. Even though the prosecutor’s office initially dropped the charges, the MTC appealed that decision and the appeal has been admitted. As a result, the owner of the station faces up to four years in prison.[footnoteRef:10]  [7:  ‘Venganza! Gobierno cierra radio la Voz de Bagua’, Los Andes, 13 June 2009; available at:  http://www.losandes.com.pe/Nacional/20090613/23266.html.]  [8:  ‘Las voces que el gobierno peruano quiere silenciar’, Beatriz Jiménez, El Mundo, 7 December 2009; available at:  http://www.elmundo.es/america/2009/12/07/noticias/1260200750.html.]  [9:  ‘Restituyen licencia a la Voz de Bagua’, Perú21.pe, 19 August 2010; available at: http://peru21.pe/noticia/625879/restituyen-licencia-voz-bagua.]  [10:  ‘Defensoría del Pueblo inicia investigación sobre acoso a Radio La Voz de Bagua’, IPYS, 28 January 2011; available at: http://www.ipys.org/noticia/223.] 


· In September 2009, the Government ordered the shutdown of a cable television station, Canal 19, in North-Eastern Peru. The station was accused of not having a proper contract for operations and of holding debt with the building manager. A day before the closure, it had broadcast a report accusing a former government official of corruption and political manipulation during his time in office. 

· On 15 January 2010, Televisión Oriente, a TV station based in the Amazon town of Yurimaguas, was stripped of its license by the MTC. This came after the Interior Minister, Mercedes Cabanillas, had earlier publicly threatened to close the station for its alleged “support” of violence by indigenous protesters against security forces. Although the station complied with all legal requirements, the authorities spuriously claimed that the station had failed to do so within the established deadlines.[footnoteRef:11] Moreover, the director of the station, Geovanni Acate Coronel, was accused of attempting against transport means and communication media for the information broadcast during the Amazon strike which took place during June 2009.[footnoteRef:12] The prosecutor requested a prison sentence of ten years and a fine.[footnoteRef:13] Although on 21 December 2010 the judge absolved the journalist of all charges,[footnoteRef:14] the case demonstrates a form of pressure on independent media from the Government. [11:  ‘Alan García clausura estación de TV’, Prensa Latina, 20 January 2010; available at: http://www.aporrea.org/medios/n149219.html.]  [12:  ‘Caso Geovanni Acate Coronel’, Consejo de la Prensa Peruana, 2 June 2010; available at: http://www.consejoprensaperuana.org.pe/tempo/arch/caso_geovanni_acate_coronel1.pdf.]  [13:  ‘Consideran desproporcionada denuncia fiscal contra Acate’, Coordinadora Nacional de Radio, 19 April 2010; available at: http://www.cnr.org.pe/nueva_web/nota.shtml?x=3271.]  [14:  ‘Absuelven a director de Radio y Televisión Oriente y Representante de AMARC en Perú’, Etcétera, 22 December 2010; available at: http://www.etcetera.com.mx/articulo.php?articulo=6167.] 


12. Government control is not the only way in which the independence of the media is curtailed in Peru. Since media outlets depend on advertising, the main source of media censorship in Peru comes from media owners and managers. Ties between politicians and media owners are so close that journalists face dismissal – irrespective of the popularity of their programs – if they fail to toe the editorial line. This situation affects independence in two ways: critical voices are suppressed by being made redundant but also by the chilling effect produced by the prospect of job loss which results in self censorship. This trend became particularly pronounced in the run-up to the presidential election in June 2011. For example:
· On 17 May 2011, a show of Elvis Italo Guillermo Espinoza, television journalist on the regional Channel 4 JSV, was cancelled. While the station manager claimed the cancellation was a result of the journalist’s lack of objectivity and “irresponsibility”, Espinoza alleged the cancellation was related to his harsh criticism of presidential candidate Keiko Fujimori. The show was cancelled after Espinoza interviewed the member of the Peruvian Truth and Reconciliation, Rosalía Stork, who talked about the corruption and human rights record of President Alberto Fujimori. Espinoza later reported receiving death threats left as mobile phone messages.[footnoteRef:15]  [15:  Periodista denuncia amenazas tras cierre de programa, IPYS, 25 May 2011; available at: http://www.ipys.org/alerta/621.] 


· On 28 June 2011, Prensa Libre, at America TV, one of the most popular and credible news programs in Peru, was suddenly cancelled and replaced with a sports show. The Press and Society Institute claim that this cancellation was a reprisal for the program’s insistence on maintaining editorial independence during the election. In December 2011 the news director of America TV and former presenter of Prensa Libre, Laura Puertas, was made redundant by the TV Channel. The company claimed that the decision was taken following a corporate decision to streamline entertainment rather than journalistic contents. However, it was alleged that the dismissal came as a result of the refusal of Puertas to conform to the editorial line of criticising the presidential candidate Ollanta Humala.[footnoteRef:16] [16:  Perú: Despiden a directora periodística de América Televisión, IPYS, 20 December 2011; available at: http://www.ipys.org/noticia/1061.] 


· A number of incidents at El Comercio - Peru’s biggest media conglomerate - also demonstrate this phenomenon. On 5 May 2011, journalist Gustavo Gorriti said in an interview that there was an “explicit alliance” against the Peruvian President by El Comercio.[footnoteRef:17] This has led to multiple firings and resignations by journalists. Moreover, journalists Patricia Montero and José Jara were dismissed from the cable television station Canal N – owned by El Comercio – and they have both said that they were fired for not supporting Keiko Fujimori in the presidential elections. They also mentioned having been pressured by directives of the media conglomerate to criticise presidential candidate Ollanta Humala in their programs.[footnoteRef:18] [17:  Se ha formado un frente mediático contra Humala, La República, 5 May 2011; available at:                             http://www.larepublica.pe/05-05-2011/se-ha-formado-un-frente-mediatico-contra-humala-0.]  [18:  Dos periodistas de ‘El Comercio’: Nos despidieron por no apoyar a Fujimori, Omar Benel, El Mundo, 22 April 2011; available at: http://www.elmundo.es/america/2011/04/22/noticias/1303426156.html.] 



Defamation

13. Recently, Peru has become notorious for its criminal defamation laws, which have become increasingly anomalous as a growing number of countries in the region decriminalize defamation. While in July 2011, Congress approved changes to the Penal Code that would have eliminated prison sentences for defamation and substitute them with community service and fines, the reform has not been promulgated because President Alan García vetoed it prior to the end of his presidency.[footnoteRef:19] The President, Ollanta Humala, despite pledging to eliminate criminal defamation before being elected, has yet to promulgate the law.[footnoteRef:20]  [19:   Perú: antes de dejar el cargo ex presidente García observó ley que elimina pena de cárcel para delitos contra el honor, IPYS; 5 August 2011; available at: http://www.ipys.org/noticia/766.]  [20:  Delitos de prensa en Perú: la despenalización es un gran reto en 2012, 5 January 2012; available at:                                                                                  http://www.periodistas-es.org/libertad-de-expresion/delitos-de-prensa-en-peru-la-despenalizacion-es-un-gran-reto-en-2012.] 


14. In spite of being in the process of being repealed, convictions under the provisions of the Penal Code criminalizing defamation had actually increased by the end of 2011. ARTICLE 19 is especially concerned about the frequency with which politicians and public officials resort to criminal defamation suits to subdue legitimate criticism, investigation and scrutiny of public affairs. We observe that this is incompatible with the well-established international principle that public officials should tolerate more criticism than ordinary persons. Examples of this trend in Peru include the following:
· In April 2010, Enrique Lazo Flores, editor of La Región newspaper in Puerto del Ilo, received a suspended sentence of 18 months for attacking the honor of regional politician Renato Ascuña Chavera. The lawsuit questioned a series of articles about Chavera’s suspension from his post for indiscipline and breach of duty.[footnoteRef:21]  [21:  ‘Juez condena a periodista por denunciar conducta irregular de Consejero Regional de Moquegu’, Asociación Nacional de Periodistas del Perú, 7 April 2010; available at: http://www.anp.org.pe/ofip/alertas/436.] 


· On 31 August 2010, reporter Fernando Santo Rojas received a one-year suspended sentence and a fine for aggravated defamation after he called the Mayor of Satipo “inept and incapable.” After the sentence the journalist remained on probation and was forced to correct his stories to rectify his opinion. The Office of the Inter-American Special Rapporteur for Freedom of Expression expressed its concern over this case.[footnoteRef:22] [22:  Office of the Special Rapporteur expresses its concern over criminal conviction of journalist in Peru,  30 August 2010;available at: http://www.oas.org/en/iachr/expression/showarticle.asp?artID=816&lID=1.] 


· On 29 October 2010, José Alejandro Godoy became the first blogger to be imprisoned for his work after he was sentenced to three years in prison, a fine of approximately $100,000 and 120 days of social work for “aggravated defamation” of a politician. He was convicted for a posting in which he linked to several outlets that discussed criminal accusations against Congressman Jorge Mufarech. He was convicted in spite of not being the author of the allegedly defamatory publications and of allowing Mufarech the right of reply in his blog.[footnoteRef:23] [23:  Sentencian a blogger José Alejandro Godoy, La República, 29 October 2010; available at: http://www.larepublica.pe/29-10-2010/sentencian-blogger-jose-alejandro-godoy. ] 


· On 6 July 2011, Hans Francisco Andrade Chávez, a journalist with the network América TV, was sentenced to two years in prison for defamation of a local public servant, Juan José Vásquez Romero. Andrade Chávez was also ordered to pay a fine of approximately $1,500 and to issue a public retraction and apology. The case originated from an interview that Andrade Chávez held with a political party member who claimed Vásquez Romero had threatened his life. Andrade Chávez asserts that he sought comment from Vásquez Romero before running the story, and that he has been repeatedly targeted in the past for his critical reporting on regional government.[footnoteRef:24] [24:  ‘Peru: TV reporter sentenced to two years for defamation’, ARTICLE 19, 27 July 2011, available at: http://www.article19.org/resources.php/resource/2407/en/peru:-tv-reporter-sentenced-to-two-years-for-defamation] 


· On 22 September 2011, Fritz Du Bois, the editor, and Gressler Ojeda, a reporter, of daily Peru 21, received two-year suspended prison sentences and a fine of approximately $11,230 for defaming Ana Maria Solorzano Flores, the leading parliamentary candidate for a ruling party, in an article. The article claimed that relatives of Solorzano were linked to prostitution and were financing her campaign.[footnoteRef:25] [25:  Condenan a dos periodistas de “Perú 21” a prisión suspendida, El Comercio, 23 September 2011; available at: http://elcomercio.pe/opinion/1307079/noticia-condenan-dos-periodistas-peru-21-prision-suspendida_1. ] 


· On 30 September 2011, Gaston Dario Medina Sotomayor, a reporter for Cadena Sur TV-Canal 15 and Radio Nova FM, received a suspended prison sentence and a fine of approximately $3,700 for defaming local Congressman José Luis Elias Avalos. He was convicted for describing Avalos as a political defector, in reference to a 2008 political scandal where members of Parliament were accused of accepting cash payments to leave their party to join the former president Alberto Fujimori.

· On 7 November 2011, Teobaldo Meléndez Fachín, a provincial journalist, was found guilty of defamation for his reports about the alleged corruption of Daniel Mesía Camus, mayor of Yurimaguas. Fachín received a three-year suspended prison sentence and a fine of approximately $11,230 for alleging that Mayor Camus had misused a 5.5 million soles ($2.1 million) government loan, using it for public works projects that benefited his own political allies.[footnoteRef:26] On 19 March 2012 the conviction was declared void on appeal.[footnoteRef:27] [26:  ‘Teobaldo Meléndez Fachín sentenciado por denunciar la corrupción’, Asociación Nacional de Periodistas del Perú, 7 November 2011, available at: http://www.anp.org.pe/ofip/alertas/900]  [27:  ‘Declara nula sentencia que condenó a periodista yurimagüino Teobaldo Meléndez’, Diario la Región, 29 March 2012; available at: http://diariolaregion.com/web/2012/03/29/declara-nula-sentencia-que-condeno-a-periodista-yurimaguino-teobaldo-melendez/.] 


· On 7 December 2011, Luis Torres Montero, journalist and blogger, was sentenced to two years’ imprisonment and a fine of approximately $55,000 for defaming the former defense minister, Rafael Rey. In a literary satire on Peru’s conservative society the questioned story headlined ‘Rafi Rey doesn’t dare come out of the closet’ and presented Rey (a high official of Opus Dei and vociferous critic of gay rights) as a homosexual.[footnoteRef:28] [28:  Condenan a dos años de pena privative al periodista ‘Malapalabrero’, La República, 7 December 2011; available at: http://www.larepublica.pe/07-12-2011/condenan-dos-anos-de-pena-privativa-al-periodista-malapalabrero,] 



Violence and harassment against journalists and human rights defenders

15. ARTICLE 19 appreciates the concern of the Committee over a high number of complaints of systematic harassment and death threats against journalists in Peru. However, we observe that the situation remains dire and violent attacks, harassment and threats against journalists and human rights defenders are still frequent in Peru. This creates a climate a fear that is inimical to freedom of expression and that contributes to self-censorship noted above. The year of 2011, in particular, has seen a worrying intensification of this violence and a resultant deterioration in the conditions for a free media and civil society. The Press and Society Institute (IPYS) recorded 79 attacks on journalists and media workers between January and September 2011 alone. Many of these appear to originate from public officials. For example:
· On 8 August 2011, journalist Humberto Espinoza Maguiña received a bullet with a letter containing death threats; the incident was linked to his investigative journalism on corruption in the regional government, especially related to mining.[footnoteRef:29] [29:  ‘Recibe bala en carta por revelar corrupción en Ancash’, Perú.com, 11 August 2011; available at: http://peru.com/2011/08/11/actualidad/mi-ciudad/recibe-bala-carta-denunciar-corrupcion-ancash-noticia-15723.] 


· On 12 August 2011, journalist Pompillo Peña Ríos was assaulted by the Mayor of Balsapuerto and his bodyguards after he confronted the mayor about overdue payments for official radio messages. Rios ultimately had to be treated for sustained injuries. The journalist claimed that the attack had been motivated by his investigation into the Mayor’s involvement in the killing of 12 Shawi indigenous people and healers.[footnoteRef:30] [30:  Periodista denuncia que alcalde y sus guardaespaldas lo agredieron salvajemente, IPYS, 16 August 2011; available at: http://www.ipys.org/index.php?q=alerta/789.] 


· On 5 November 2011, reporter Feliciano Gutierrez Suca was shot and seriously wounded while resisting an attempted kidnapping. His partner was also attacked and severely beaten. It is believed the incident was a reprisal for his coverage of police corruption (Suca’s reports, detailing how police were pressuring smugglers for extortion payments, had led to the arrest of one of the officers).[footnoteRef:31] [31:  Balean a periodista que se resistió a ser secuestrado en Juliaco, RPP Noticias, 7 November 2011; available at: http://www.rpp.com.pe/2011-11-07-balean-a-periodista-porque-no-pudieron-secuestrarlo-en-juliaca-noticia_419921.html.] 


· On 2 December 2011, Pedro Reyes, journalist with Canal 39 TV, and his crew were beaten by police while covering a protest against the extension of a prison, which left one person dead and a number of wounded. After the officers realised that their actions against demonstrators were recorded, they assaulted the journalists and confiscated the equipment.

· On 6 December 2011, journalist Armando Huamán Tasayco was attacked by individuals associated with the mayor of El Carmen. The journalist was physically assaulted and a beer bottle was smashed over his head. His belongings, including his video recorder, were taken. It was alleged that the attack was in retaliation for a journalistic investigation Huamán Tasayco had been carrying out into allegations of embezzlement involving the Mayor. He has since received several death threats telling him to stop his investigations.[footnoteRef:32] [32:  ‘Acompañante y chofer de Alcalde persiguen y golpea a periodista que lo filmó bebiendo licor’, El Gali, 17 February 2012, available at: http://www.elgali.org/monitoreo/peru/acompanante-y-chofer-alcalde-persiguen-y-golpea-periodista-que-lo-filmo-bebiendo-lico. ] 


· On 25 January 2012, Moisés Campos, director and host of the weekly news programme Noticias TV, received a death threat, warning him that he and his family would be killed unless he stopped investigating the Mayor of Tocache. This was the second incident involving the Mayor. In August 2011, journalist Ketty Vela was threatened after reporting on the Mayor’s supposed links with drug trafficking. According to Vela, a would-be assassin told her that he had been paid more than $1,800 to kill her.[footnoteRef:33] [33:  ‘Amenazan de muerte a periodista que fiscaliza gestión de alcaldesa’, IPYS, 26 January 2012, available at: http://www.ipys.org/alerta/1090.] 


16. Attacks do not stop short of claiming journalists’ lives. Since 1992, thirteen journalists have been killed in Peru.[footnoteRef:34] ARTICLE 19 observes that despite the request issued to Peru by the Committee in 2000 to take the necessary measures to put an end to direct and indirect restrictions on freedom of expression, journalists’ murders have actually increased. Between 2004 and 2007 three journalists were killed and in 2011, three journalists were killed for their work.[footnoteRef:35] We are also concerned that these appalling acts of violence appear to have been provoked by reports made against public officials:  [34:  Journalists killed in Peru’, CPJ; available at: http://cpj.org/killed/americas/peru/.]  [35:  Media Ticking Clock, PE; available at: http://www.pressemblem.ch/5037.html.] 

· On 3 May 2011, radio journalist Julio Castillo Narváez was shot six times by four strangers and killed while having lunch in a restaurant in the city of Virú in Northern Peru. He was an outspoken critic of local authorities and had received numerous death threats for his work exposing corruption in the region of La Libertad.[footnoteRef:36] The month before the premises of the station where he worked, Radio Ollantay had been vandalised by relatives of a politician whose acts of corruption he had reported on.[footnoteRef:37]   [36:  Asesinado en Perú el periodista Julio César Castillo Narváez, Periodistas en Español.org, 4 May 2011; available at: http://www.periodistas-es.org/reporteros/asesinado-en-peru-el-periodista-julio-cesar-castillo-narvaez.]  [37:  Asesinan a periodista que criticaba a funcionario, IPYS, 4 May 2011; available at: http://www.ipys.org/index.php?q=alerta/560.] 


· On 6 September 2011, an unidentified person intercepted Pedro Alonso Flores Silva, journalist of TV station Canal 6 of Casma in Northern Peru, near his house and shot him twice. The journalist died of the wounds in hospital the following day. Flores Silva had received an increasing number of death threats after he reported on suspicious dealings apparently committed by the Mayor of Comandante Noel who had sued him for defamation.[footnoteRef:38] On 16 April 2012 the prosecutor who was investigating the murder of Flores Silva was also shot and killed.[footnoteRef:39] After concluding the investigation, the Police of Chimbote formally accused the Mayor of Comandante Noel, Marco Antonio Rivero Huerta, of hiring the assassins who murdered the journalist.[footnoteRef:40] [38:  Repudio al asesinato del periodista Pedro Alonso Flores Silva’, Consejo de la Prensa Peruana, 8 September 2012; available at http://www.consejoprensaperuana.org.pe/tempo/arch/comunicado_final_asesinato_periodista_pedro_flores.pdf]  [39:  ‘Matan a fiscal que investigaba asesinato a periodista’, IPYS, 17 April 2012; available at: http://www.ipys.org/alerta/1171.]  [40:  ‘Policía acusa a un alcalde de mandar a matar a un periodista’, El Comercio, 10 May 2012; available at:http://elcomercio.pe/peru/1412780/noticia-policia-acusa-alcalde-mandar-matar-periodista_1.] 


· On 14 September 2011, José Oquendo Reyes, journalist of Canal 45 of Chincha, was shot five times by three strangers riding a motorcycle. He died in the hospital of his wounds. Oquendo Reyes had been an outspoken critic of the Mayor of Chincha who he had accused of bad management and incomplete public work projects.[footnoteRef:41]  [41:  ‘Comunicador es asesinado frente a su casa’, IPYS, 17 April 2012; available at: http://www.ipys.org/index.php?q=alerta/853.] 


17. The increasing violence against journalists became particularly pronounced in the run-up to the presidential election in June 2011, during which time journalists reported an alarming rise in attacks and threats in response to campaign coverage. Most of the culprits appeared to be supporters of the presidential candidates. In total, eight journalists were attacked or threatened in May 2011 alone. 

18. As for human rights defenders, ARTICLE 19 is concerned about a number of incidents where human rights activists have been vilified by some top government officials who are sympathetic to former President Fujimori. In particular, these officials aggressively try to discredit NGOs that advocate for an end to impunity. Activists and NGOs fighting impunity for previous human rights violations have been falsely accused of being sympathetic with terrorist groups or of discrediting the armed forces. There have also been continued reports of human rights activists being persecuted and harassed due to their work. For example: 
· Dr. Salomón Lerner Febres, the former president of the Truth and Reconciliation Commission, had suffered attacks in 2009, including the poisoning and killing of two of his dogs and receiving death threats in his home and at his office. The attacks have been linked to his work on the Museum of Memory.[footnoteRef:42] [42:  ‘Amenazas a Salomón Lerner’, La República, 27 September 2009, available at:  http://www.larepublica.pe/columnistas/controversias/amenazas-salomon-lerner-27-09-2009] 


· Benicia Chichay Mulatillo, an activist from the environmental group Community Association of Agricultural workers in Santa Rosa de Suyo, has been subject to an ongoing campaign of harassment and intimidation (including death threats) since her and her husband, also an environmental leader, Arcesio Gonza Castillo, were stabbed outside their house in August 2010. Her husband died from his wounds and despite one perpetrator being identified, no arrests have been made, nor has prosecution been initiated.[footnoteRef:43] [43:  ‘Peru: Harassment and intimidation of human rights defender Ms Benicia Chinchay Mulatillo’, Front Line Defenders, 31 May 2011, available at: http://www.frontlinedefenders.org/node/15173] 


· During the June 2011 elections, a number of incidents of harassments were reported to have been carried out against women’s organisations, including telephone threats, raids of organizational headquarters and theft of equipment, the hacking of Facebook and email accounts, and personal assaults.[footnoteRef:44]  [44:  ‘Peru: Outrage at Threats against Women's Organisations in the upcoming Presidential Elections’, Women Human Rights Defenders International Coalition, 5 June 2011, available at:             http://www.defendingwomen-defendingrights.org/peru_outrage_at_threats.php] 



Impunity for attacks

19. The environment of violence in which journalists and human rights defenders face in Peru is aggravated by the continual failure of the state authorities to bring perpetrators to justice. Such a failure provides little deterrent against future attacks and also contributes to a climate of impunity which produces a chilling effect on journalists and activists. One notable exception to this was the April 2009 conviction of former President Alberto Fujimori who was sentenced to 25 years in prison for a variety of human rights crimes, including numerous attacks on journalists. This conviction sent a powerful message to would-be perpetrators that no one, however prominent, is safe from prosecution and that, even if it takes some time, justice will eventually catch human rights abusers.

20. As the Fifth Periodic Report highlights, the Peruvian Public Prosecutor’s Office ordered on 25 November 2010 that crimes of homicide, murder, serious injury, kidnapping and extortion against journalists are to be included in the jurisdiction of the National Criminal Prosecution Department and the Lima supra-provincial criminal prosecutor’s offices. This is a positive development which highlights the importance of combating impunity for attacks against journalists. However, in the same year, President Alan García signed a decree which placed limits on the prosecution of human rights abuses. This norm was universally condemned as a covert blanket amnesty.[footnoteRef:45] Due to national and international pressure, however, President García later asked the Congress to revoke this decree.[footnoteRef:46] Yet, such official indifference to accountability and justice continues to be reflected in the practices of public bodies. [45:  ‘Alan García defiende amnistía encubierta’, Diario La Primera, 13 September 2010; available at:   http://www.diariolaprimeraperu.com/online/politica/alan-garcia-defiende-amnistia-encubierta_70067.html.]  [46: ‘Perú: Congreso deroga decreto que ofrecía amnistía disfrazada’, BBC Mundo, 15 September 2010;  available at: http://www.bbc.co.uk/mundo/america_latina/2010/09/100915_peru_parlamento_deroga_decreto_1097_aw.shtml] 


21. One of the most powerful symbols of the prevailing impunity in Peru is the case of journalist Alberto Rivera Fernandez. Rivera Fernandez was shot and killed in 2004 and the criminal investigation which followed has been highly controversial. After numerous judicial proceedings, apparently designed to protect local government officials who were implicated in the murder, on 8 February 2010 the court acquitted the two alleged masterminds. Despite protests from Rivera’s family, former Pucallpa mayor Luis Valdéz Villacorta (who had been accused by Rivera of corruption) and Zolio Ramírez Garay (a former Pucallpa official) were acquitted by the high court for “lack of evidence.”[footnoteRef:47] Their sentence was eventually annulled by the Supreme Court and the former officials were tried for the third time. However, the High Court recently acquitted Valdéz and Ramírez again for lack of evidence connecting them to the murder.[footnoteRef:48] According to the lawyer of Rivera’s family, the evidence presented during the trial showed a clear link between Valdéz, Ramírez and the plot to have Rivera killed and the sentence was a “mock of justice.”[footnoteRef:49] The fact that after three trials the people who ordered the murder of the journalist have not been convicted is a telling example of impunity in Peru for this kind of crimes. [47:  ‘Asesinato de periodista Alberto Rivera queda impune: Absuelven a Valdéz y Ramírez’, Perú Informa, 9 February 2010; available at: http://www.peruinforma.com/index.php?menu=news&pag=10&id=52593]  [48:  ‘Poder Judicial absolvió a Luis Valdez por caso de asesinato a periodista’, El Comercio, 10 May 2012; available at: http://elcomercio.pe/politica/1412902/noticia-poder-judicial-absolvio-luis-valdez-caso-asesinato-periodista.]  [49:  ‘Absolución de Luis Valdez “es una burla” de la justicia, afirmó abogado Carlos Rivera’, El Comercio, 10 May 2012; available at: http://elcomercio.pe/politica/1412912/noticia-absolucion-luis-valdez-burla-justicia-afirmo-abogado-carlos-rivera.] 



Freedom of information

22. ARTICLE 19 appreciates the existing framework on the protection of the right to freedom of information in Peru. The 1993 Constitution guarantees the right to information and in 2002, as mentioned in the Fifth Periodic Report, the Act No. 27806 on the Transparency and Access to Public Information was enacted. This norm guarantees the right of every individual to request information by any means, from every public authority, regardless of identity and motive; and has served to promote the right of access to public information.[footnoteRef:50]  [50:  ‘Ley 27806 (Ley de Transparencia y Acceso a la Información Pública)’, 2 August 2002.] 


23. While there are no reliable official data which show the number of requests for information, a 2011 report prepared by the NGO Suma Ciudadana found that the number of habeas data cases filed for breach of the Law on Access to Information has increased steadily every year in Peru since 2002. This report assumes that there has been an increase in the understanding of the Law by society at large. Moreover, the report shows that most of the claims have been considered founded by the courts. Suma Ciudadana has also identified an extraordinary case of use of habeas data in strategic litigation between 2006 and 2007. In those years, former state employees began through a coordinated manner approximately 2000 identical habeas data requests against the Ministry of Labor, looking for evidence of improper assessments of their applications for annulment of dismissal. Seventy per cent of these habeas data requests filed between 2010 and 2012 were successful, and with the evidence gained as a result of this processes, these former employees have initiated new demands, with documentary support, against the same Ministry to ask it to review its dismissal files.

24. The 2011 report also shows that, in general, the judiciary supports lawsuits for access to information, although there are still serious problems, as legislation lacks a more effective procedure that affects the ability of people to exercise their rights quickly. The uneven quality of the arguments used by the judiciary to resolve the habeas data complaints is also problematic. In this sense, in 2012 Suma Ciudadana has been  working with the Constitutional Court and the Court of Appeal of Lima (that process the 60% of the habeas data in Peru) in order to improve the capacities of the judges to use the jurisprudence on habeas data to make their judgments and ultimately create public policies. 

25. Reports also show that the impact of the Law and the court’s decisions on public institutions has been minimal and realization of the right to information continues to be threatened by a pervasive culture of secrecy. Problems remain, in particular, in the way public authorities interpret and implement the Law. The release of information is often politicized, for example, with the final decision on whether to release a particular piece of information often falling on a politician rather than a public servant. Since 2011, the Defensoría del Pueblo (the Public Defender’s Office) has been asking the government to create an administrative authority (like those in Mexico and Chile) in order to standardize the rules and practices of transparency in the State. Moreover, when finally taken to court over their refusal to disclose information, public bodies lengthen the proceedings by arguing defenses which had already been declared inapplicable in previous cases. 

26. Another problem in the full realization of the right to information is a lack of awareness in the regions. An enormous proportion of the habeas data cases are adjudicated in courts in Lima which calls for a wider geographical awareness rising on the right of freedom of information.[footnoteRef:51]   [51:  ‘Perú: algunas conclusiones sobre el Hábeas Data’, Suma Ciudadana, 5 June 2012; available at: http://sumaciudadana.wordpress.com/2012/06/05/hacia-una-decada-de-acceso-a-la-informacion-a-traves-del-habeas-data-2/#more-507.] 


27. As for the important case law, ARTICLE 19 notes that in two notable cases in 2011, the courts ruled that Congress had violated the country's access-to-information law by withholding records related to alleged malfeasance by its members, and that Congress would be required to release information requested by IPYS. While this was a significant judgment, it took IPYS four years to win the court ruling, and by May 2012 Congress had still not complied with the decision. Moreover, Congress has said that it would “evaluate” whether to comply with the judicial decision.[footnoteRef:52] More generally, a monitoring project by IPYS found that only 17% of requests were fully responded to, 32% of requests were not answered at all and 68% of requests answered were not answered within the proper time frames.  [52:  Perú: Congreso de la República incumple mandato judicial que le ordena entregar información pública, IPYS, 19 May 2011;, available at: http://www.ipys.org/noticia/1227.] 



Access to information and human rights violations

28. ARTICLE 19 also notes that a number of legal provisions and practices in Peru have restricted access to information and documentation that could allow the right to truth and access to justice concerning the facts that took place during the period 1980-2000 (when Peru underwent an internal process of armed conflict and violence resulting from the insurgency of the terrorist group Sendero Luminoso and measures taken by the State to oppose it). During this time, and especially during the presidency of Fujimori, the State developed counter-subversive strategies that included the use of methods such as massacres, extrajudicial executions, forced disappearances, torture and sexual violence applied in a systematic manner in some regions of the country or during certain periods during the conflict. 

29. Victims and their families tried to push for investigations, especially concerning forced disappearances, so that they could find out what exactly happened to their loved ones or hold accountable those responsible for human rights violations. However, there were no investigations during the 80’s and 90’s, and in 1995 an Amnesty Law was adopted. ARTICLE 19 notes that in 2001, the Inter-American Court on Human Rights considered that the Amnesty Law constituted a contravention of international standards and also recognised the right to know the truth within the right to legal protection. The Inter-American Court decided that Peru should investigate the cases, make public the results of the investigations and punish those responsible.[footnoteRef:53]  [53:  ‘Caso Barrios Altos vs. Perú’, Corte Interamericana de Derechos Humanos, 14 March 2001; available at: http://www.corteidh.or.cr/docs/casos/articulos/seriec_75_esp.pdf.] 


30. A number of judicial proceedings have been filed since then, but hundreds have come to an abrupt end. According to information provided to the Public Prosecutor’s Office, from a total of 1674 cases filed, 743 were closed with no consideration of the merits due to, in its large majority, the refusal of state authorities to provide the information needed for investigations. This situation has been confirmed by reports prepared by the Public Defender’s Office in follow-up to the recommendations of the Peruvian Truth and Reconciliation Commission. [footnoteRef:54]  [54:  ‘A cinco años de los procesos de reparación y justicia en el Perú: Balance y Desafíos de una tarea pendiente’ (Informe Defensorial N. 139), Defensoría del Pueblo de la República del Perú, July 2008; available at: http://www.defensoria.gob.pe/modules/Downloads/informes/defensoriales/informe_139.pdf
] 


31. The situation is especially problematic in relation to the Ministry of Defense. The organization APRODEH has produced a report on this situation, in which it points out that the Public Prosecutor’s Office has repeatedly requested information about the names of those responsible for military bases operating in the critical territories; the names of personnel working in those bases; documents referring to the operations carried out, including names of people detained in such operations; as well as manuals and guidelines issued for the conduction of anti-subversive operations. The response has been almost uniform in most cases: the Ministry affirms they do not know about the existence of such military bases, that there is no information about who was in charge (certainly no information about those based there) and that there is simply no information on the matter in the Ministry’s archives. 

32. However, when the same information is requested by another authority or for the defense of accused military officers, that information, said to be inexistent, is promptly provided. This situation demonstrates that there is a clear intention by relevant authorities to prohibit access to important information and create obstacles to obtaining clarification on facts that occurred during the period of exception in Peru. In a report prepared by APRODEH and presented to the Inter-American Commission on Human Rights, a table details a number of information requests submitted by the Public Prosecutor’s Office and denied by the Ministry of Defense but later used by the Army’s Permanent Historical Commission in a report called In Honour of the Truth. This document offers the armed forces official institutional account of the armed conflict in Peru between 1980 and 2000; an account which essentially contradicts the conclusions reached by the Truth and Reconciliation Commission. 


Recommendations

33. In the light of problems and violations outlined above, ARTICLE 19 calls on the Human Rights Committee to urge the Peruvian Government to:

· Fully, effectively and speedily investigate all acts of violence perpetrated by public officials against journalists and human rights defenders and end the impunity of those who attack and harass journalists, media workers and human rights defenders;

· Devolve responsibility for licensing to an independent media regulatory body;

· Ensure that media regulation is kept free from political interference;

· Improve the transparency of media ownership and refrain from using advertising contracts to influence media content;

· Promulgate the amendments to Peru’s Penal Code and remove the country’s criminal libel laws in their entirety; 

· Consider the creation of an autonomous and independent body in charge of promotional measures and of reviewing appeals in relation to information requests;

· Review all rules, regulations and practices to ensure that victims and families of victims of human rights violations have access to relevant information needed for the investigation of serious violations during the period of exception in Peru;

· Carry out an audit with the participation of the Public Defender’s Office to identify information that is relevant to the investigation of human rights violations and put it at the disposal of the Public Prosecutor’s Office and the Judiciary, as well as hold responsible all those civil servants that refuse to provide said information. 
image1.png




